כללי

הבטון כאלמנט מפתיע בעיצוב הבית

3603 ואזה

בשנים האחרונות יצא הבטון מגבולות שימושו כמרכיב קונסטרוקטיבי בשלד הבית, והפך להיות אלמנט ויזואלי – עיצובי – אופנתי. אם בעבר פגשנו בבטון בעיקר כשהוא נשפך מתוך מערבלי בטון אל תוך תבניות באתר הבנייה, היום ניתן לפגוש אותו בפנים או בחוץ הבית, כמשטח עבודה במטבח, בריצוף, באקססוריז ואפילו כריהוט.

אחד השימושים המוכרים ביותר של בטון כאלמנט ויזואלי הוא קיר בטון בפנים הבית, אשר נשאר חשוף ללא חיפוי או צבע, נושא עליו את הסימנים והבליטות של תבנית היציקה, ונותן תחושה תעשייתית וקרה. מראה הבטון נתפס כקר ומודרני אך בשילוב אלמנטים מתאימים נוכל לקבל חלל בוהמייני עם שיק מודרני בבטון חשוף.

הרעיון של הוצאת חומר מהקשרו המקורי ושימוש במרכיב "חבוי" כאלמנט אסטטי, מתכתב עם הרעיון הקונסטרוקטיבי. הקונסטרוקטיביזם הייתה תנועה אוונגרדית בתחומי האמנות, האדריכלות והספרות, אשר התקיימה ברוסיה החל משנת 1917 ושילבה בין אסתטיקה תעשייתית והאמנות המופשטת לבין רעיונות סוציאליסטים.

הקונסטרוקטיביזם דגל באידאלים של הפשטה, פונקציונליות ושימושיות. בין שנות ה-50 לשנות ה- 70 של המאה הקודמת נפוץ סגנון אדריכלות ברוטלסטי , ששאף השראה מן התנועה הקונסטרוקטיבית והתאפיין בבניה בבטון חשוף ושימוש בצורות בסיס. הרעיון מאחורי סגנון זה הוא חשיפת ה"אמת" של המבנה והשארת שלד המבנה חשוף.  חלק מן הרעיונות האלו מוצאים היום את דרכם בחזרה על עולם העיצוב והאדריכלות, תוך שהם משתלבים במגמות חדשות ומקבלים עידון והתאמה.

ב-הקן אנחנו מאמינים בשני הרעיונות הללו ומשלבים שימוש בחומרים חשופים וגלויים, לא מטויחים, תרתי משמע, תוך הוצאתם מההקשר המקורי של החומר. השאלות החוזרות ונשנות לגבי "המשקל" וה-"קושי והקור" של אהילי הבטון, למשל, כאשר רואים את התמונות ונחשפים לראשונה למוצר, מתחלפים בריגוש מהנגיעות של הטרנד תוך מתן תחושה מודרנית וצעירה , לאחר תליית האהיל בבית.

הלוק התעשייתי הוא אחד מהטרנדים המובילים, ומעצבים רבים משתמשים בלוק זה אשר מתאפיין בחשיפת חומרי הבניין, שהורגלנו להחביא, בשימוש מרובה במתכת ובעץ, ובמינימום צבעים וחפצים בחדר. המראה המתקבל הוא מראה לא מוגמר שלמרבה הפלא פשוט נראה מושלם. הבטון הוא חומר שבשימושו האדריכלי המוכר נחשב לאגרסיבי ולקר, וזוכה דווקא בעולם עיצוב המוצר לעדנה וליחס אמפתי במיוחד. מהפיכת הייצור ההמוני במאה הקודמת, ותעשיית הפלסטיק שצמחה עמה, העמידו לרשות המעצבים מנעד צורני אין סופי, אך עם הזמן החלו הצרכנים לחפש מגע אישי וחם יותר, חומרים אותנטיים ועיצוב אישי.